Ingen produkt
till kassan 

FÖRSÄLJNINGS- OCH LEVERANSVILLKOR

För att kunna genomföra ett köp hos oss måste du godkänna våra köpvillkor, samt den behandling av de personuppgifter du lämnat i samband med köpet.

Personuppgifterna hanteras i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Denna hittar du här länk till personuppgiftspolicy.

Beställning och beställningsbekräftelse

Beställningar görs normalt via kassarutinen i webshoppen.

I samband med beställningstillfället får du en beställningsbekräftelse per e-post. Kontrollera adressuppgifter och beställda varor så att dessa uppgifter är korrekta. Meddela eventuella felaktigheter omgående via e-post till: order@alfahobby.se

Leveranstid

Beställningar där alla varor finns i lager skickas normalt från oss inom en vardag från beställningstillfället. Beställningar som innehåller varor som inte finns i lager vid beställningstillfället skickas då samtliga varor på beställningen finns tillgängliga. Uppskattad leveranstid anges i varukorgen och i det leveransbesked du får inom en vardag från beställningstillfället.

Lagerstatus/varutillgänglighet

I webshoppen finns lagerstatus angiven för varje vara. Den anger varans tillgänglighet. Följande lagerstatus kan förekomma:

I lager: Varan finns för omgående leverans och kan skickas från oss samma eller nästkommande arbetsdag. Se även avsnittet om "Delleveranser" nedan.

Tillfälligt slut: Varan är tillfälligt slut i lager och beräknas kunna skickas från oss inom angivet antal dagar från det tillfälle du gör en beställning. Det är inte säkert att vi beställer in varan om vi inte får någon beställning på den. Det är alltså viktigt att du gör en beställning om du vill ha en sådan vara. Vänta inte på att den kommer in i lager av sig själv.

Preliminärt åter i lager: Om ett datum finns angivet här så är varan redan på väg till oss och beräknas ankomma på angiven tid.

Delleveranser

Om du vill att de varor som finns i lager skall skickas omgående utan att invänta varor på samma beställning som är tillfälligt slut lager, anger du detta i kommentarsfältet i kassarutinen vid beställningstillfället. Skriv då "Delleveranser önskas i detta fält. Se även avsnittet om "Fraktkostnader" nedan för tillkommande fraktkostnad för delleveranser.

Leveranssätt

Beställda varor levereras med DHL Service Point. Du får besked om ankommen leverans direkt från DHL via sms eller e-post. Lämna därför alltid dessa uppgifter vid beställningstillfället (i webbshoppens kassarutin). Beställningen hämtas på nämaste DHL-utlämningsställe.

För tillfället skickar vi inga leveranser med Posten. Vi jobbar på att öppna detta fraktalternativ igen, mer information kommer.

Fraktkostnad

För leveranser via DHL Service Point (normalalternativet) gäller följande:
Leveranser med ett varuvärde av minst 1.000 kr levereras fraktfritt. För leveranser med ett varuvärde under 1.000 kr är fraktkostnaden 59 kr per leveranstillfälle. OBS! Fraktkostnaden beräknas per leverans - alltså inte på ordern i sin helhet. Om du väljer att tillåta delleveranser kan en beställning med ett totalt varuvärde över 1.000 kr delas upp i flera leveranser och då tillkommer fraktkostnaden för de leveranser som understiger 1.000 kr.

För ej utlösta försändelser tar speditören ut returfrakt och en returhanteringsavgift av oss ca 150kr. Kund som underlåter att hämta ut en gjord beställning debiteras dessa kostnader samt fraktkostnaden för den ursprungliga leveransen.

Pris

Alla priser är angivna i SEK och inkluderar svensk moms.

Betalning - privatpersoner

Alfa Hobby AB anlitar Klarna AB för att hantera betalningar för beställningar gjorda via vår webshop.

Klarna AB hanterar olika betalningarsaltarnativ, t ex kortbetalning, Klarna Faktura och Klarna Konto.

Fullständiga villkor för dessa hittar du på https://www.klarna.com/se/villkor/

Betalning - företagskunder

Betalning sker via faktura med förskottsbetalning. Efter upparbetad relation och kreditprövning kan faktura med kredittid förekomma.

Kontakta oss på info@alfahobby.se om du är intresserad av faktura med kredittid.

Hämtning och betalning Göteborgsbutiken

Du kan beställa varor för avhämtning och kontantbetalning i vår butik i Göteborg.

I Kassarutiner Steg 2 väljer du först "Hämtning i butik...". Därefter väljer du fraktalternativ "Avhämtning i butik" och betalningsalternativ "Hämtning i butik" för den butik du vill hämta vara i.

När varan finns tillgänglig i butiken får du ett meddelande om detta vi e-post.

Ångerrätt

Enligt Distanshandelslagen (2000:274) kan du ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tar emot varan. Varor som returneras ska vara i "väsentligen oförändrat skick". Du har rätt att öppna varans förpackning och titta på dess innehåll men t ex inte att skära loss delar från gjutstammarna på en plastmodell. Under förutsättning att den returnerade varan uppfyller kraven på att vara i "väsentligt oförändrat skick", krediteras hela varuvärdet när varan anländer till oss. Returfrakt vid ångrat köp betalas av kunden.

Reklamationer

Reklamationer av skadade eller felaktiga varor ska göras snarast möjligt, dock senast sju dagar efter mottagandet. Reklamationer görs visa e-post eller via brev till: Alfa Hobby AB, c/o Hobbyisterna, Instrumentvägen 2, 126 53 Hägersten.

Uppge vilken vara det rör sig om, när den köptes och vad som är felet. Vi kontaktar dig då omgående angående hantering av retur/byte av varan. OBS! Skicka inga varor till oss innan vi kontaktat dig. Detta beror bl a på att det är Alfa Hobby som ska stå för returfrakten vid reklamationer.

Vid felaktiga reklamationer av felfria varor debiteras returporto.

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Garantier

Alfa Hobby har inget eget garantisystem, utan följer tillämpliga lagar avseende konsument- och distanshandel.



Vi reserverar oss mot tryckfel och skrivfel på webbshop, samt för slutförsäljning av varor.